E-postinställningar

Inställningar:

Serverinställningar för dig som har gjort detta förr.

För pop och imap-mail.

Inkommande server: mail.imegasystem.se

Ingen SSL.

Ingen säker lösenordsautentisering (SPA) vid inloggning.

AnvändarnamnHela din e-postadress som du tilldelats av Imega System AB
LösenordLösenordet du tilldelats av Imega System AB

SMTP eller utgående server:

Utgående server: mail.imegasystem.se
Port: 2525
Autentisering med lösenord.
Användarnamn: Samma som inkommande, eller din fullständiga e-postadress.
Lösenord: Samma som inkommande, eller lösenordet du tilldelats av Imega System AB

Ingen SSL.

Guiden:

Serverinställningar för dig som behöver instruktioner steg för steg.

Steg 1:

Inställningar för Microsoft Office och Outlook 2016 men kan användas till tidigare versioner eller andra program med viss modifikation.

När du startar Outlook kommer programmet att be dig ställa in ett e-postkonto. Du kan även hitta den här sektionen genom att gå till Arkiv i övre listan över funktioner och klicka på knappen ”Lägg till konto” ovanför Kontoinställningar.

Lägg till konto.

Välj tjänst: E-postkonto (Anslut till ett e-postkonto från Internetleverantören eller organisationen.)

Två alternativ, E-postkonto och Manuell konfiguration eller ytterligare servertyper.
Välj Manuell konfiguration.

Välj ”Pop eller IMAP (Anslut till ett POP- eller IMAP-e-postkonto.)

Steg 2:

Fyll i följande fält:

Användarinformation

Ditt namn (Fritt fält, förmodligen ditt namn och efternamn)

E-postadress (Din hela e-postadress)

Serverinformation

Kontotyp (POP3)

Server för inkommande e-post: mail.imegasystem.se

Server för utgående e-post (SMTP): mail.imegasystem.se

Inloggningsinformation

Användarnamn: Hela din e-postadress som du tilldelats av Imega System AB

Lösenord: Lösenordet du tilldelats av Imega System AB

Steg 3:

Längst ner till höger hittar du knappen ”Fler inställningar…”

Tryck på knappen ”Fler inställningar..”

I den nya rutan hittar du tre flikar. Allmänt, Utgående server, Avancerat.

Aktivera fliken ”Utgående server”.

Bocka för rutan vid texten ”Den utgående servern (SMTP) kräver autentisering”.

Klicka i cirkeln ”Logga in med”.

Skriv in följande, eller bocka för rutan eller cirkeln där det står ”samma som inkommande server”:

Användarnamn: Samma som inkommande, eller din fullständiga e-postadress.
Lösenord: Samma som inkommande, eller lösenordet du tilldelats av Imega System AB

Du är nu färdig i den fliken, så aktivera den följande fliken ”Avancerat”.

Ändra fältet ”Utgående server (SMTP): till värdet 2525 istället för 25.

För att kunna läsa e-post via webbmail kan du även bocka i rutan vid ”Lämna en kopia av meddelanden på servern” och välja ”Ta bort från servern efter” förslagsvis 30 dagar, så att din mailbox inte blir full.

Nu är dina inställningar färdiga och du kan färdigställa kontot och börja använda din e-post.