Felanmälan av Bredband

För att få bra och snabb hjälp underlättar det om vi får en så bra felbeskrivning som möjligt.
Därför vill vi hjälpa er genom att försöka förklara vad vi behöver veta för att behandla ditt ärende snabbare.

Vi uppskattar om ni kan tillhandahålla ert kundnummer när ni felanmäler. Kundnumret hittar ni på era fakturor.

Vi behöver alltid namnet och gärna adress på bredbandstjänstens ägare. Ibland ringer en make eller maka till den egentliga ägaren och felanmäler tjänsten i sitt eget namn och det kan orsaka mycket onödig förvirring.

Felanmälan kan göras via e-post på system@imega.se eller via telefon på 0970-800575. Efter kontorstid lämna gärna ett meddelande på telefonsvararen.

ADSL

adsl_lampor

 

 

Lamporna på ett ADSL-modem kan se ut som på bilden ovan.

Först kommer power-lampan som visar om enheten är strömsatt.
Siffrorna ett till fyra är för att visa om kabeln ansluten i motsvarande nätverksuttag på baksidan av modemet har kontakt med det den är ansluten till. Exempelvis en stationär dator.
Efter det kommer ADSL-lampan och Internet-lampan.
Sist kommer lamporna för ditt trådlösa nätverk eller ”WiFi”.

Vid avbrott behöver vi veta om Internet-lampan lyser, om den är grön eller röd och om ADSL-lampan lyser stadigt eller blinkar.

Om alla lamporna är gröna bör din tjänst fungera som den ska, men det kan undantagsvis ändå röra sig om en driftstörning. Testa gärna att ansluta direkt till modemet med en kabel för att utesluta fel på eventuell WiFi eller trådlös anslutning.

Starta alltid om modemet innan du felanmäler.
Om du har ett modem och en separat router bör du starta om båda utrustningarna och gärna testa koppla in dig direkt i modemet utan din router för att avgöra om det är fel på router innan du felanmäler din bredbandanslutning.

Om DSL-lampan lyser stadigt grönt och Internet-lampan är röd kan det betyda att ditt modem inte är inställt korrekt eller har tappat sina inställningar. Följ gärna guiden för att ställa in ditt ADSL-modem. Länk här.
Detta gäller även om du köpt ett nytt modem. Nya modem behöver nästan alltid ställas in till Svensk standard för att fungera i Svenska nät.

Ibland kan vi även behöva veta ditt modem eller din routers sk. MAC-adress. Den finns på en klisterlapp på undersidan av din utrustning. Ibland kan den även heta ”fysisk adress” eller ”physical address”.

Klisterlappen kan se ut såhär och MAC-adressen finns längst nere till höger i det här exemplet.

adsl_mac

 

Fiber

Precis som ovan för ADSL kan vi ibland behöva din routers MAC-adress för att spåra din anslutning i nätverksutrustningen om någonting gått fel.

Meddela även gärna om lamporna på din fiberkonverter lyser som vanligt eller om alla är svarta eller blinkar i takt. Det kan indikera fel på strömförsörjningen och kan lösas genom att ni kommer förbi vårat kontor och köper en ny strömadapter för 150kr.

Starta alltid om fiberkonverter och eventuell router innan du felanmäler.